قیمت طلا، سکه و ارز امروز پنجشنبه ۱۱ بهمن‌ماه ۱۴۰۳ + جدول  قیمت طلا آبشده نقدی، امروز ۱۱ بهمن ۱۴۰۳ واکنش سازمان هواپیمایی کشوری به لغو پرواز تهران-پاریس: فرانسه دلیل روشنی اعلام نکرده است قیمت دلار مبادله‌ای امروز ۱۱ بهمن ۱۴۰۳ مه‌گرفتگی پرواز‌های فرودگاه مشهد را متوقف کرد شمارش معکوس برای ساماندهی کارکنان/ نیرو‌های شرکتی تا ۲ هفته دیگر صبر کنند توانیر: صنعت برق ۲۰۰ هزار میلیارد تومان بدهی و ۱۸۵ هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارد وکیل بابک زنجانی: کرسنت در تلاش است اموال موکلم در مالزی را ضبط کند متناسب سازی حقوق بازنشستگان فولاد واریز شد + اطلاعیه صندوق بازنشستگی نتیجه برندگان قرعه‌کشی ایران خودرو اعلام شد جزئیات کشف بزرگ‌ترین زمین‌خواری ایران به مساحت هزار هکتار عوارض سنگین وضع شده برای رانندگان ایرانی در ترکیه لغو شد مجمع تشخیص با پرداخت کامل متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان دولت موافقت کرد شرایط معافیت مالیاتی موسسات خیریه تغییر کرد + جزییات  افزایش تقاضا برای آپارتمان‌های زیر قیمت / آخرین وضعیت بازار مسکن

افزایش آمار خودرو‌های ناقص با تعطیلی اجباری قطعه سازان

در حال حاضر تولیدکنندکان قطعات خودرو در اثر خاموشی‌های برق با ضرر و زیان بالایی مواجه هستند و برای جبران زیان خود حجم تولید را کاهش داده اند این در حالی است که همین کاهش تولید اثرات مخرب خود را در آینده بر بازار خواهد گذاشت.
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۱ - ۲۵ تير ۱۴۰۰ - 2021 July 16
کد خبر: ۹۵۵۶۱
به گزارش راهبرد معاصر، قرار بود در سال جاری موانع پیش روی فعالیت تولیدکنندگان برداشته شود، اما متأسفانه با گذشت ۴ ماه از سال جاری نه تنها خبری از حمایت دولت نیست بلکه حجم مشکلات هم برای تولیدکنندگان هر روز افزایش می‌یابد.

از افزایش مواد اولیه و هزینه‌های تولید که بگذریم دولت در اقدامی قابل تأمل صنایع را با خاموشی برق آنهم بدون برنامه و با ساعات طولانی روبه رو ساخته است که همین امر فعالیت را برای تولیدکنندگان سخت‌تر از گذشته کرده است.

در حال حاضر اکثر تولیدکنندگان در اثر خاموشی‌های برق با ضرر و زیان بالایی مواجه هستند و برای جبران زیان خود حجم تولید را کاهش داده اند این در حالی است که همین کاهش تولید اثرات مخرب خود را در آینده بر بازار خواهد گذاشت.

از میان صنایع کشور صنعت قطعه سازی نیز روزانه تا ۶ ساعت قطعی برق را تجربه می‌کند و همین امر عاملی شده تا نتوانند به موقع سفارشات خود را تولید و تحویل دهند. به اعتقاد قطعه سازان، با قطعی برق نه تنها حداقل ۲۰ درصد به هزینه‌های تولید افزوده شد بلکه از ۳۰ درصد برنامه تولید عقب مانده ایم.

در همین ارتباط رضا رضایی به عنوان یکی از تولیدکنندگان قطعات خودرو می‌گوید: برق یکی از استراتژیک‌ترین انرژی‌های لازم برای تولید است، اما قطعی برق درآمد صنایع را کاهش می‌دهد، به خصوص که این کاهش درآمد در حالی رخ می‌دهد که قیمت نهاده‌های تولید مانند مواد اولیه با رشد زیادی روبه‌رو شده است. ماشین‌آلات صنایع با برق کار می‌کند و وقتی مواد اولیه در این دستگاه‌ها وجود دارد و برق به ناگهان قطع می‌شود، مواد به ضایعات تبدیل می‌شود و در شرایط رشد قیمت نهاده‌های تولید، ضرر زیادی روی دست تولیدکننده باقی می‌گذارد.

وی افزود: زیاد شدن ضایعات اثر خود را بر قیمت نهایی کالا خواهد گذاشت. علاوه بر آن، نیروی کار کارخانه‌ها نیز در طول روز ساعت کاری مشخصی نخواهد داشت و نمی‌داند چه زمانی باید به کار مشغول شود. علاوه بر این در صنعت خودرو و قطعه یک میلیون نفر مشغول به کار هستند که با بی‌برنامگی صورت گرفته زندگی آن‌ها تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

این تولیدکننده با اعلام اینکه البته مساله کاهش ظرفیت تولید نیز وجود دارد، گفت: با ادامه این قطعی‌ها تعداد خودرو‌های ته‌نشین نیز افزایش چشمگیری خواهد داشت و تحویل خودرو به مشتریان عقب خواهد افتاد. تعطیلی و قطعی برق برای صنعت فاجعه است، چراکه صنایع حتی در صورت خواب تولید، باید بدهی‌های بانکی خود را بپردازند و مبلغ چک‌های خود را تامین کنند.

رضایی تصریح کرد: صنعت خودرو و قطعه به خودی خود دچار مشکلات عدیده‌ای است، به طوری که امروز بدهی خودروسازان به ۱۲۰ میلیارد تومان رسیده است و با ادامه روند فعلی، بر مشکلات موجود به شدت اضافه می‌شود. جالب است که این اتفاقات در سالی رخ می‌دهد که باید سال مانع زدایی و پشتیبانی از تولید می‌بود.

به گزارش تسنیم، مطابق آمار زیان انباشته دو خودروساز بزرگ تا پایان سال ۹۹، بیش از ۸۵ هزار میلیارد تومان بوده است که باعث از دست رفتن بخش عمده‌ای از نقدینگی خودروسازان شده و ابر چالش بدهی معوق به قطعه‌سازان را تشدید نموده است و بنا به نظر اکثر کارشناسان و سیاست گزاران تا زمانی که این روند اصلاح نشود نقدینگی خودروسازان روز به روز تحلیل رفته و امیدی به بهبود شرایط نیست.

در حال حاضر مجموع مطالبات زنجیره تأمین داخلی از خودروسازان به حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده که با راهکار واگذاری اوراق گام، تسهیل قابل توجهی در پرداخت مطالبات آتی صورت خواهد پذیرفت، ولی مطالبات معوق به بیش از ۲۵ میلیارد تومان رسیده است که بخشی از این افزایش به دلیل افزایش تیراژ تولید خودرو و افزایش قیمت قطعات است و بخش دیگری به علت توانمندی خودروسازان در بازپرداخت به زنجیره تامین می‌باشد.

البته در صورت کسر چک‌های خرید دین واگذار شده به بانک‌ها از طریق زنجیره تامین و جذب تسهیلات در قالب قرارداد‌های سه‌جانبه، مطالبات معوق بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان می‌رسد. همچنین در حال حاضر بیش از ۱۰۰ هزار خودرو ناقص ناشی از مشکلات تأمین نقدینگی، عدم تخصیص ارز، گمرک و ... در پارکینگ‌های خودروسازان موجود است که با ادامه این روند فعلی تعداد خودرو‌های ناقص افزایش خواهد یافت./تسنیم
ارسال نظر
آخرین اخبار